01.03 Ahto Lobjakas

 Teisipäeval, 1. märtsil pidas RSRis loengu ajakirjanik, kolumnist poliitikaanalüütik Ahto Lobjakas teemal "Meedia mõju välispoliitikale". Ahto Lobjakas on õppinud nii Tartu kui ka Lundi ülikoolides, täiendanud end ka Oxfordi ülikoolis. Ta on Raadio2 saate "Olukorrast riigis" üks saatejuhtidest. Loengus keskendus ta peamiselt kolmele riigile: Suurbritannia, Ameerika Ühendriigid ning Venemaa.

Suurbritania:

23. juunil toimub Suurbritannias referendum: “Kas Suurbritannia peaks jääma Euroopa Liitu või mitte?”.

Ühendkuningriiki praegune peaminister, David Cameron, arvab, et Suurbritannia peaks jääma Euroopa Liitu. 2016. aasta veebruari lõpus anti Britanniale  Euroopa Liidus eristaatus, millest tulenevalt saab ta määrata migrantidele makstavate sotsiaaltoetuste suurust.

Kui Briti rahvas otsustab siiski Euroopa Liidust lahkuda on sellel katastroofilised tagajärjed:

  • Väheneb Euroopa Liidu, kui terviku, autoriteet
  • Austus Cameroni vastu langeb väga madalale, mille tulemusena ta tõenäoliselt tagasi astub. Järgmiseks peaministris saab tõenäoliselt Boris Johnson.
  • Võib tulla lõpp  Ühendkuningriigile, kui tervikule. Riigist soovivad eemalduda Põhja-Iirimaa ning Šotimaa. 

Boris Johnson on Briti poliitik, ajaloolane ning ajakirjanik. 2008 aastal valiti ta Londoni linnapeaks ning alates 2015. Aastast on ta Parlamendi liige. 

Johnson on kuulus oma terava keele poolest. Näiteks on ta öelnud, et president Barack Obama on maailma kõige kuulsam Keenia kitsekarjuse poeg. 

Meedia mõju Suurbritannia poliitikas:
Pärast Margaret Thatcheri ametis lahkumist 1997 aastal tuli võimule John Major.
John Major ei olnud oma valtsemis ajal väga populaarne.
Näiteks kujutati teda ajakirjanduses (The Guardian) kui meest ülikonnas, kes kandis aluspükse ülikonna peal. Arvatakse, et selle pildi tulemusena kaotas ta kümneid tuhandeid hääli.
Suurbritannias on ajakirjandusel väga suur võim. Ajalehed jagavad soovitusi, keda valida.
Mitmed poliitikud on käinud Rupert Murdoch, The Sun, The Times, Sunday Times ning Press Associationi omanik, juures heakskiitu saamas. 

USA:

Ameerika Ühendriis on ajakirjandus samuti väga oluline, kuid olulisem on televisioon. Omades sidemeid ning piisavalt raha on võimalik soovijatel oma reklaami näidata ka kõige suuremate sündmuste, näiteks Super Bowli, ajal.

Televiisor on olulisem kui ajakirjandus. UKs on olulisem ajakirjandus.

Venemaa:

Venemaal rõhuvad väga paljud poliitikud “rahva nimel” tegutsemisele. Tegelikult ei soovi neist mitte keegi rahva eest seista.

Eestil on vaja strateegilise kommunikatsiooni nõuniku (märkus: hetkel on valitsuse strateegilise kommunikatsiooni nõunik Ilmar Raag), et tagada riigi terviklikkus. Valitsus ning nõunikud hoiavad oma tegevusega propagandat kontrolli all.
Ahto Lobjakas diskuteeris ka selle üle, et kui riigil tekkib arusaam, et mingi hulk inimesi on vene propagandast  mõjutatud, kas siis nende hääli saab lugeda “legimitiivsetks”.  Inimesed ei suuda iseseisvalt vahelt teha, mis on propaganda ning mis ei ole. Samuti ei saada aru, kui ollakse propagandast mõjutatud.

Konspekteeris Karl-Gustav Kallasmaa